tiistai 30. lokakuuta 2012

Sähkön teoria -muistiinpanoja #2

Kytkentäkaaviot ja niiden lukeminen / Wiring diagrams


Kytkentäkaaviolla esitetään sähköjärjestelmän komponenttien kytkennät piirrosmuodossa.
Yleensä auton kytkentäkaaviot jaetaan osa-alueittain esimerkiksi moottorinohjaus,
jarrujärjestelmä, mukavuuslaitteet, mittaristo ja ajonesto.

Kytkentäkaavioiden yläreunassa on yleensä piirretty virtalukon napa 15 ja akun plus-napa, joiden kautta virrat lähtevät kaikkiin auton toimilaitteisiin.

Napojen merkinnät:
30=akun +napa
15=virtalukon sytytysvirtakytkimen napa
50=virtalukon käynnistysvirtakytkimen napa

ja kytkentäkaavion alareunaan on merkitty akun miinus-napa
31=akun miinus-napa


Rele (Relay)


Rele koostuu käämistä, rautasydämestä ja palautusjousella varustetusta ankkurista.
Kun käämi aktivoidaan ohjausvirtapiirin avulla, siihen muodostuu rautasydämeen
sitoutuva magneettikenttä. Tällöin rautasydän muuttuu magneettiseksi ja alkaa vetää ankkuria puoleensa.
Ankkurin tehtävänä on liikuttaa releen koskettimia. Releen rakenteesta riippuen tämä liike joko avaa tai sulkee koskettimet. Releitä käytetään kytkemään suurempia virtoja pienellä ohjausvirralla.





Kuvassa näkyy jarruvalojen ja sumuvalojen kytkentäkaaviot. 

Jarruvalokytkennän toiminta:

-Jarrua painettaessa jarruvalokytkin aktivoituu ja antaa akulta tulevan virran kulkea jarruvaloille, jolloin ne siis syttyvät.

Sumuvalokytkennän toiminta:

-Tässä kytkennässä sumuvalot vaativat toimiakseen myös virtalukon kautta kulkevan virran, eli autossa täytyy olla sytytysvirta päällä jotta sumuvalot toimisivat.
-Virtalukon kautta releelle tuleva virta luo releen käämiin magneettikentän, joka kytkee releen kytkimen ja antaa suoraan akulta tulevan virran kulkea sumuvaloille.


Sulakkeen merkitys virtapiirissä:

Sulake = Varoke = Fuse

Varoke suojaa johdinta. Varokkeen tarkoitus on suojata auton kalliita johtosarjoja liialliselta virtakuormitukselta. Varoke on periaatteessa pieni pätkä johdinta, joka sulaa helpommin kuin varsinainen johdin.

Varokkeita on kahdenlaisia. Toiset niin kutsutut nopeat varokkeet sulavat välittömästi jos niihin kohdistuu liiallinen virta. Hitaat varokkeet kestävät hetken aikaa virtapiikkejä. Sulake tulisi sijoittaa mahdollisimman lähelle akun + -napaa.

Sulake mitoitetaan aina hieman suuremmaksi kuin virtapiirissä normaalisti kulkeva virta.

Esimerkki:
Virtapiirissä kulkee 10 A virta, kerrotaan virta varmuuskertoimella 1,5 ja saadaan sulakkeen kooksi 15 A.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti