tiistai 20. marraskuuta 2012

Sähkön teoria -muistiinpanoja #4

Valot

Ajovaloiksi kutsutaan ajossa tien valaisuun käytettäivä valoja, eli kauko- ja lähivaloja. 
Kaukovaloille on määrätty referenssiluku, joka lukee valon umpiossa. Se kertoo valon valaistusvoimakkuuden. 
Kaukovalojen referenssiluku ei saa olla yli 100. Lähivaloille ei ole määrätty referenssilukua.

H4 -polttimossa on molemmat lyhyet ja pitkät ajovalot samassa polttimossa. Nykyään käytetään enemmän H7 -polttimoita. Myös H1 -polttimoita, joita on yleensä sumuvaloissa, käytetään jonkin verran.

Nykyään käytetään paljon Xenonvaloja, joissa valoteho on suurempi ja valon väri on valkoisempi/kirkkaampi kuin halogeenihehkulapuissa.
Xenon valot kestävät myös pidempään ja tehonkulutus on pienempi.
Xenonvalot ovat kuitenkin monimutkaisempia ja kalliimpia kuin halogeenilamput.
Xenoneissa on pakko olla automaattinen korkeudensäätö.

Sumuvalojen tarkoitus on parantaa auton ja kuljettajan näkyvyyttä huonolla säällä, kuten sumussa ja rankassa sateessa.

Normaalit lähi- ja kaukovalot heijastuvat sumusta takaisin, kun taas sumuvalot asennetaan ajovalojen alapuolelle joilloin niiden valokeila on alempana ja valo jää paremmin näkökentän alapuolelle ja valo ei heijastu takaisin ohjaajan silmiin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti