tiistai 21. elokuuta 2012

Jarrujärjestelmästä

Jarrujen tehtävänä on vähentää auton liike-energiaa. Toimivimmaksi tavaksi tähän on todettu liike-energian muuttaminen lämpöenergiaksi. Lämpöenergiaa syntyy kun jarrujen kitkapinnat hankaavat toisiaan vasten. Tässä blogauksessa ensimmäisenä kerron autoissa käytettävistä jarru-mekanismeista, ja niiden jälkeen muista jarrujärjestelmään kuuluvista osista ja asioista.

Jarrurumpu


Rumpujarru on toinen autoissa käytetyistä jarruista. Se koostuu jarrurummusta, joka on kiinnitetty pyörään ja sen sisällä sijaitsevista jarrukengistä joiden kitkapinnat puristuvat jarrutettaessa jarrusylinterissä olevien mäntien työntäminä pyörivän jarrurummun seinämiin täten hidastaen pyörän pyörimisnopeutta.

Jarrukengät ja jarrusylinteri



Jarrulevy

Jarrusatula













Levyjarru on toinen autoissa käytetty jarrutusmenetelmä. 
Se koostuu jarrulevystä, joka on kiinnitetty pyörään, ja jarrusatulasta, jonka sisällä ovat jarrupalat. Jarrutettaessa jarrusatulassa olevat männät puristavat  jarrupaloja kohti jarrulevyä, joka siten hidastaa pyörän pyörimisnopeutta. 

Jarrupala




Seisontajarrumekanismit toimivat niin että kun seisontajarrukahva/painike aktivoidaan, se kiristää seisontajarruvaijerin välityksellä jarrut kiinni joko auton etu- tai takapyöristä riippuen auton mallista. Jarrut pysyvät lukittuina kunnes seisontajarrukahva/painike vapautetaan.

Seisontajarruvaijeri

Seisontajarrukahva







Jarrutehostin ja alipaineletku




Jarrutehostimen löytää jarrupolkimen ja jarrupääsylinterin välistä. sen tehtävänä on lisätä jarrutustehoa joka välittyy jarrupolkimesta jarrupääsylinterin männille. Tämä vähentää jarrutuksessa tarvittavaa voimankäyttöä. Tehostin toimii alipaineen ja ilmanpaineen avulla.


Jarrunestesäiliössä pidetään jarrunesteet. Jarrunesteet tulisi vaihtaa valmistajan ohjeiden mukaan yleensä noin 1-2 vuoden välein. DOT3,4 ja 5.1 jarrunesteiden eroja ovat niiden kuiva- ja märkäkiehumispisteet. DOT3 ja 4 jarrunesteitä voidaan sekoittaa keskenään. Jarrunesteet täytyy vaihtaa niihin sitoutuneen veden takia, joka ajan kuluessa ruostuttaa jarrunestejärjestelmää. Jarrunesteeseen sitoutunut ilma vähentää myös jarrutustehoa.

Jarrupääsylinteri




Jarrupääsylinterin tehtävä on paineistaa koko auton jarrunesteet jarrupoljinta käytettäessä. Jarrusatulat ja -rummut muuttavat paineistetun jarrunesteen jarrutukseksi.

Takarenkaan jarruputki ja pätkä jarruletkua

Eturenkaan jarruletku ja pätkä jarruputkea



Jarruputkissa ja letkuissa kulkee auton jarrunesteet. Metalliset jarruputket muuttuvat taipuviksi jarruletkuiksi renkaiden lähettyvillä, jotta ne eivät katkeisi kun renkaat liikkuvat.

Pyörännopeustunnistin

ABS-hydrauliyksikkö





Pyörännopeustunnistin kertoo ABS:lle milloin ja kuinka paljon pyörää tulisi jarruttaa ja milloin ei.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti