maanantai 25. marraskuuta 2013

Äidinkielen "Harjoitusopinnäytetyö" Ford Mondeon kannen koneistamisesta

Kannen suoristus/koneistus
            
1. Johdanto
Tämä teksti kertoo moottorin kieron sylinterikannen suoristamisesta.
Kiero sylinterikansi tarkoittaa sitä kun moottori on käynyt liian kuumana, ja kansi on vääntynyt kieroon kuumuuden takia jolloin sylinterit eivät ole enää tiiviitä. Tämä vaikuttaa moottorin käyntiin. Valitsin kyseisen aiheen tekstini aiheeksi, koska tämä oli minusta mielenkiintoisin aihe.
Tekstin tavoitteena on kertoa lukijalle kannen suoristamisen työvaiheista, ja niiden suorituksesta.
Tavoitteen saavutan kertomalla tekstissä vaiheittain työn teosta.

2. Työn valmistelu
Minä ja luokkalaiseni saimme asiakastyönannon opettajaltamme. Tarkoitus oli selvittää miksi vuoden 1996 Ford Mondeon moottori kävi huonosti ja korjata käyntivika. Ohjeina käyntivian löytämiseen saimme asiakkaan epäilyksen ensimmäisen sylinterin viasta ja opettajan neuvot kuinka lähteä etsimään vikaa testaamalla sytytystulppien toiminnan ja puristussuhdemittauksella.
Ennen töiden aloittamista puimme työhaalarit ja muut turvavälineet kuten turvakengät ja suojahanskat.

3. Työosuuden tekeminen
Työskentelimme koulussamme toisen vuoden toisella opintojaksollamme syksyllä 2013.
Aloitimme siis vaihtelemalla sytytyspuolien ja –tulppien paikkoja testataksemme niiden toiminnan.
Sitten mittasimme sylintereiden puristussuhteet, josta kävi samalla ilmi että ensimmäiseen sylinteriin vuosi jäähdytysnestettä, kun sitä lensi ulos tulpanreiästä autoa startattaessa.
Tämä merkitsi sitä että joko sylinterikansi oli kiero, tai sitä että kannen tiiviste vuotaa joten aloimme purkamaan auton moottoritilaa irroittaaksemme kannen.

Ensiksi irroitimme venttiilikannen ja poistimme nokka-akselit, sitten aloimme irroittamaan muita sylinterikanteen kiinnittyviä osia kuten pako- ja imusarjaa ja moottorin kiinnikettä.
Pakosarjan irrotusta vaikeutti huomattavasti Fordin oma ”pulse air”-järjestelmä joka kiinnittyi pakosarjaan.

Kannen irrotettuamme ensiksi pesimme kannen osienpesukoneessa. Tutkimme tiivisteen kunnon ja katsoimme viivasuoran ja valon avulla oliko kansi suora. Tiiviste oli kunnossa mutta kansi oli kiero.
Irrotimme kannesta venttiilit ja aloimme suoristamaan kantta ottamalla siitä mahdollisimman pienen lastun pois joka kuitenkin suoristaisi kannen.

Hiekkapuhalsimme venttiilit puhtaaksi ja koneistimme venttiililautasten tiivistepinnat uudelleen. Uudelleen koneistimme myös kannessa olevat venttiililautasten ”vastakohdat” eli venttiilien istukat joihin venttiilit tiivistyvät. Samalla vaihdoimme myös uudet venttiilienohjurikumit.
Valitettavasti pitäessämme taukoa kannen koneistuksesta, oli istukan koneistuslaitteeseen vaihdettu erikokoinen terä joten pilasimme kaksi istukkaa joten ne täytyi hankkia uudet.
Lopuksi asensimme venttiilit takaisin kanteen ja testasimme alipainemittarilla niiden tiiveyden.
Sitten vain laitoimme kannen takaisin kiinni moottoriin ja asensimme samalla muita uusia osia kuten vesipumpun ja jakohihnan.

4.  Palaute ja työnarviointi
Onnistuin työssä ylipäätään mielestäni melko hyvin. Asioita joita tekisin toisin työni kannalta olisi parempi huolenpito autosta irrotetuista osista. Moottorin koneistus oli minulle täysin uutta, joten opin kyseisestä aiheesta paljon.

5. Päätäntä
Kannen suoristuksessa ja koneistuksessa tärkeintä on hoitaa itse kannen ja kannen venttiilien ja istukoiden lastuaminen kunnolla ja tarkasti, jotta kansi pysyy tiiviinä. Takaisin koottaessa tärkeää on laittaa kaikki osat oikeille paikoilleen takaisin.
Tämän tekstin kirjoittaminen sujui minulta melko hyvin. Onnistuin mielestäni työosuuden kirjoittamisessa hyvin, vaikka siitä olisi voinut kertoa vielä yksityiskohtaisemminkin. Työnarvioinnin luominen tuotti eniten vaikeuksia. Joitain ongelmia oli myös tekstin tehtävänannon kanssa, mutta niihin sai apua opettajalta.

Tekstiä kirjoittaessa olisin voinut varmasti muotoilla joitain asioita paremmin ja kirjoittaa työvaiheistakin yksityiskohtaisemmin. Mutta loppujen lopuksi näytetyön kirjoittaminen sujua minulta mielestäni kohtalaisesti.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti