torstai 21. marraskuuta 2013

Moottorinohjauksen periaate ja komponentit

Moottorinohjainlaite vastaanottaa antureilta signaaleja (tulosignaali).
Kun moottorinohjainlaite lukee signaalin, se lähettää tarvittaessa toimilaitteille signaalin (lähtösignaali).

Sytytysjärjestelmä säätää sytytysjännitteen ja sytytyshetken.

Moottonohjainlaite sovittaa moottorin erilaisiin olosuhteisiin, kuten ilman lämpötilaan ja auton kuormitukseen sopivaksi. Ohjainlaite siis testaa moottorin toimintaa jatkuvasti muokatakseen sen täydelliseksi.

Moottorinohjainlaitteelle pakolliset tiedot moottorin toiminnan kannalta ovat;
sisään imetyn ilman massa,
tieto kuljettajan kaasuttamisesta,
kampiakselin ja nokka-akselin asennot,
lambda- ja nakutustunnistimien tiedot.

Nakutustunnsitin tarkkailee että sytytyshetki ei ole liian aikainen.
Lambdatunnistin kertoo polttoaineseoksen seossuhteesta, eli mittaa jäännöshapen määrän pakokaasuista, ja näillä tiedoilla seossuhdetta säädetään.

Mitä suurempi alipaine imusarjassa on sitä lyhyempi on suihkutusventiilien aukioloaika.

Kaasuläpän säädinosa ilmaisee kuormitustiloja ja sen onko kyseessä tyhjäkäynti vai moottorijarrutus.

Kampiakselin asema-anturi mittaa moottorin kierrosluvun, kertoo moottorin asennon ja optimoi moottorin sytyshetken, suihkutushetken ja suihkutuksen keston.
Nokka-akseli synkronoi suihkutus- ja sytyshetken kaasunvaihtotyöhön.

Moottorin käyttölaitteet

-Kaasuläpän säädinosa:
Mitä suurempi ilmamäärä, sitä enemmän lisätään bensiinin syöttöä

-Suihkutusventtiili
-Sytytyspuola ja sytytystulppa:
Mitä korkeampi kierrosluku, sitä aiemmin sytytyshetki eli ennen yläkuolokohtaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti