perjantai 22. marraskuuta 2013

Diesel-tekniikka

Diesel- ja ottomoottorin erot:
- Seossuhde; Diesel-moottorissa seossuhteella ei ole teoriassa merkitystä. Se voi ottaa niin paljon ilmaa kuin se vain pystyy, kun taas ottomoottorissa on tietty seossuhde joka on optimaalinen moottorin käynnille.
Diesel-moottorissa ei ole ollenkaan kaasuläppää joka rajoittaisi ilman saantia toisinkuin ottomoottoreissa.

- Sytytys; Ottomoottorissa sytytystulppien kipinällä, Diesel-moottorissa ilma paineistetaan niin että se kuumiaa jolloin kuumaan ilmaan suihkutetaan kovalla paineella diesel-polttoaine sytyttäen sen.

- Polttoaineen ruiskutus; Ottomoottorissa  polttoaine ruiskutetaan sylinteriin imutahdin aikana ilman seassa (polttoaineilmaseos muodostetaan yleensä sylinterin ulkopuolella).
Diesel-moottorissa polttoaine ruiskutetaan sylinteriin puristustahdin lopuilla.


Hehkutulpan tehtävä on esilämmittää palotila, tämä on käytännöllinen varsinkin kylmä käynnistyksessä.


Diesel-moottorit voidaan karkeasti jakaa esikammio- ja suoraruiskutus moottoreihin.
Esikammioruiskutuksessa polttoaineen palaminen alkaa esikammiossa josta se leviää sylinteriin.
Esikammioruiskutusmenetelmän ominaisuudet:

- Hyötysuhde n. 35%
- Hiljainen moottorin käyntiääni
- Kompaktimpi ja kevyempi rakenne


Suoraruiskutusmenetelmässä polttoaine ruiskutetaan suoraan palotilaan, ja palaminen alkaa koko seoksessa samanaikaisesti.
Suoraruiskutusmenetelmän ominaisuudet:

- Hyötysuhde 45%+
- Kova moottorin ääni
- Iso rakenne


Moottorin hyötysuhde kertoo kuinka monta prosenttia polttoaineen energiasta saadaan siirrettyä voimansiirtoon.


Common-Rail suoraruiskutusjärjestelmän kehitys:

- Riviruiskutuspumppu, matalahko ruiskutuspaine
- Jakajaruiskutuspumppu, korkeahko ruiskutuspaine
- Pumppusuuttimet, korkeampi ruiskutuspaine
- Common-Rail yhteispaineruiskutus, korkein ruiskutuspaine (nykyään käytössä)

Ruiskutusjärjestelmän kierto:

- Polttoainesäiliö
-> Polttonesteen esilämmitysventtiili lämmittää polttonestettä estääkseen parafiinikiteet tukkimasta suodatinta (tätä ei ole joka autossa)
-> Polttonestesuodatin puhdistaa polttoaineen
-> Polttonesteen siirtopumppu pumppaa polttonesteen korkeapainepumpulle (pumppu voi olla sähköinen pumppu tankin sisällä tai mekaanin pumppu konetilassa)
-> Sähköinen pysäytysventtiili pysäyttää polttonesteen syötön hätätilanteessa
-> Korkeapainepumppu luo polttonesteen korkeapaineen
-> Rail-putki varaa korkeapaineistetun polttonesteen
-> Rail-putken painetunnistin mittaa polttoaineen paineen, tämä on tärkeä tieto moottorinohjainlaitteelle
-> Paineensäätöventtiili ylläpitää tarvittavan paineen Rail-putkessa
-> Injektorin eli ruiskutussuuttimen tehtävä on ruiskuttaa polttoneste palotilaan

Paluukierto:
-> Polttonesteen jäähdytin jäähdyttää kuumaa ylijäänyttä polttonestettä
-> Käyttämätön polttoneste palaa polttonestesäiliöön

Common-Rail järjestelmä on rakenteeltaan yksinkertainen, ja sitä on helppo muokata teknisen kehityksen mukana.

Rail-putki, rail-putken painetunnistin ja moottorinohjainlaite muodostavat polttonesteen paineen säätöpiirin.

1 kommentti:

  1. Mielenkiintoinen kirjoitus ja blogi muutenkin. Meillä on ensimmäinen diesel auto, ja nyt siihen ollaan vaihtamassa diesel pumppu. Toki ammattilainen sen tekee meidän puolestamme, me emme osaisi edes selvittää minkälainen siihen tulisi olla. Mielenkiintoista lukea myös esimerkiksi tuosta ruiskutusjärjestelmän kierrosta, en ollut aikaisemmin kuullutkaan. Hyvä nyt tietää miten polttoneste päätyy palotilaan.
    https://www.dieselosa.fi/dieselkorjaamo

    VastaaPoista