maanantai 10. syyskuuta 2012

Ohjauksen osia




Ohjausakselin (kuvassa oikealla) tehtävänä on liikuttaa raidetankojen välityksellä renkaita.






Ohjauspylvään putki liikuttaa ohjausvaihdetta rattia käännettäessä.







Ohjauspylvään asennon säätövivulla pystyy säätämään ratin asennon itselleen sopivaksi.







Ohjauspylvään joustoliitoksen on tarkoitus joustaa kolarissa ja estää rattiin liittyviä kuolemia.








Kokoonpainuvan akselin ja ristinivelliitännän on myös tarkoitus joustaa kolarissa ja edesauttaa kuolemien ehkäisyssä.







Ohjausvaihteen kautta ratin liike välittyy renkaille.








Raidetangot välittävät liikettä ohjausvaihteelta eteenpäin kohti pyöriä.








Raidetangonpäät kiinnittävät raidetangot pyöriin, jolloin raidetangoilta tuleva liike välittyy renkaisiin.








Lähde: http://www.ihpva.org/Projects/PracticalInnovations/weld.html


Ackermanin ihannevierintä tarkoittaa vierintää kaarreajossa, jolloin kaarteen sisempi pyörä kääntyy enemmän kuin ulompi, jotta kitka ei ole yhtä suuri kuin silloin jos pyörät kääntyisivät samanverran.


Auraus tarkoittaa sitä kun renkaiden etuosa on sisempänä kuin takaosa, haritus on tämä päinvastoin.

Positiivinen/negatiivinen Camber-kulma tarkoittaa sitä kun joko renkaiden ylä- tai alaosaa suunnataan sisemmäksi.

Caster tarkoittaa joustintuen/olka-akselin etukallistumaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti