tiistai 9. joulukuuta 2014

Automaattivaihteistojen toiminta

DSG-automaattivaihteiston toiminta



DSG (eli Direct Shift Gearbox) -automaattivaihteisto toimii periaatteessa samalla tapaa kuin perinteinen manuaalivaihteisto, mutta DSG-vaihteisto sisältää kaksoislevykytkimen ja sähköllä ohjatun hydraulisen ohjainyksikön joka käyttää vaihteita.

Kaksoislevykytkin
















Kaksoislevykytkimen toiminta perustuu kahteen sisäänmenoakseliin, joista toinen kytketään toiseen kytkimeen ja toinen toiseen kytkimeen. Kahdella sisäänmenoakselilla saadaan kytkettyä seuraava vaihde jo ennen kuin vaihdetta vaihdetaan.

Vaihdetta vaihdettaessa toinen kytkimistä nostetaan ja samanaikaisesti toisen akselin kytkin johonka seuraava vaihde on jo valmiiksi kytketty kytketään käyttöön. Tämä takaa todella nopean vaihteiden vaihdon.



Automaattivaihteiston jossa on momentinmuunnin toiminta



Momentinmuunnin

Momentinmuunnin on kiinni vauhtipyörässä josta se saa liikevoimansa. Momentinmuuntimen sisällä on pumppu-, staattori- ja turbiinipyörät.

-Pumppupyörä linkoaa vaihteistoöljyä staattoripyörän kautta turbiinipyörälle.
-Staattoripyörä ohjaa öljyn virtausta ja vahvistaa momenttia/vähentää luistoa.
-Turbiinipyörä välittää voiman itse vaihteistoon.

Pumppupyörä


Staattoripyörä

Turbiinipyörä, jonka päällä myös staattoripyörä















Kun auto saavuttaa tasaisen nopeuden, momentinmuuntimen sisällä oleva lukituslevy lukitsee pumppu- ja turbiinipyörän toisiinsa poistaen kaiken luiston.

Momentinmuuntimelta lähtevä voima menee sisäänmenoakselia pitkin vaihteiston planeettapyörästöille, jossa monilevykytkimillä kytketään eri hammasrattaita lukkoon muuttaen moottorin välityssuhteita.


Planeettapyörästö
Monilevykytkin

Planeettapyörästössä on keskellä iso "aurinkopyörä" jonka ympärillä pienemmät planeettapyörät pyörivät.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti