tiistai 2. joulukuuta 2014

Toyota Soarer/Toyota JZ moottorin jakopääremontti

Suoritimme jakopääremontin vuoden 1992 Toyota Soareriin.

Aloitimme purkamalla ilmanotto- ja vesiputket ja hihnan suojamuovit pois edestä.
Irroitimme myös akun, apulaitehihnan, flektin ja flektin suojamuovin.





Jouduimme myös irroittamaan syylärin jotta pulttipyssy mahtuisi avaamaan kampiakselin hihnapyörän pultin.





Kampikselin hihnapyörä oli jumissa, joten vedimme sen irti ulosvetäjällä. Hihnapyörässä oli neljä reikää, joista kahdessa oli kierteet 8mm pulteille. Pultit kierrettiin ulosvetäjän läpi hihnapyörään ja ulosvetäjän kierretappia väännettiin kiinnipäin kampiakselin pulttia vasten jolloin hihnapyörä irtosi.




Jakopää esillä

Asetimme ajoitusmerkit kohdilleen ja irroitimme hihnan löysäämällä kiristimen ja laitoimme uuden hihnan paikoilleen.
Kyseisen kiristimen kiristys tapahtui vahapatruunalla. Vahapatruuna täytyi ottaa irti ja painaa hitaasti kokoon ruuvipenkissä, jonka jälkeen se lukittiin paikalleen pienellä poranterällä.

Vahapatruuna paikoillaan
Vahapatruuna paikoillaan lukittuna poranterällä






















Vahapatruuna laitettiin takaisin paikoilleen ja poranterä vedettiin pois kun hihna oli paikoillaan jolloin vahapatruunan mäntä painoi kiristintä ja kiristi hihnan.

Sitten pyöriteltiin konetta käsin ja todettiin että jako oli kohdillaan joten kokosimme auton takaisin kokoon. Lisäsimme vielä jäähdytinnesteet ja hieman vaihteistoöljyä, sillä syylärin kautta tapahtui myös vaihteistoöljyn jäähdytys joten sitä poistui hieman syylärin irroituksessa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti