maanantai 1. joulukuuta 2014

Renault Megane jakopääremontti

Suoritimme asiakkaan Meganeen jakopääremontin. Asiakas valitti että auton VVT-pyörä (Variable Valve Timing/ muuttuva venttiilin ajotus) piti ääntä autoa käynnistettäessä, jota se tekikin joten vaihdoimme samalla VVT-pyörän.




Aluksi irroitimme ohjainlaitehihnat ja tuimme moottorin jolloin saimme irroitettua jakopään puoleisen moottorin kannakkeen, jonka jälkeen pääsimme käsiksi jakohihnan suojamuoveihin.

Suojamuovien/peltien jälkeen pääsimme käsiksi itse jakohihnaan. Ensiksi lukitsimme kampiakselin lukitustyökalulla joka ruuvattiin lohkossa olevasta pultinreiästä niin, että se esti kampiakselin liikkumisen kampiakselin ollessa tietyssä asennossa. Nokka-akselit lukittiin niihin tarkoitetulla lukitustyökalulla. Työkalu asetettiin nokka-akselien vaihteiston puoleiseen päätyyn. Piirsimme myös varmistukseksi merkit nokkapyöriin ja kampiakselin pyörään.


Nokka-akselien lukitustyökalu
Merkit nokkapyörissä












Löysäsimme kiristimen ja otimme jakohihnan pois. Vaihdoimme vesipumpun ja kiristimen uusiin.


Vesipumppu irroitettuna
VVT-pyörä irroitettuna





Uusi vesipumppu ja VVT-pyörä



Sitten vain uusi hihna paikalleen, lukitustyökalut pois ja moottoria käsin pyörittelemään testataksemme onko jako kunnossa.




Kun jako oli kunnossa kokosimme auton takaisin kokoon ja vaihdoimme samalla autoon talvirenkaat.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti